Veel verhalen

Boeken

Natuurlijk ben ik benieuwd wat anderen over mijn boeken zeggen! De Nederlandse bibliotheek dienst afgekort NBD beoordeelt alle nieuwe boeken, voordat ze door de bieb besteld worden. Ze schrijven hun beoordeling in een recensie. Ben je ook benieuwd? Lees dan de volgende recensies.
  • Actie op Aruba
  • Actie op Aruba

In dit verhaal gaan we op pad met hoofdpersoon Robin, die met zijn ouders naar Aruba verhuisd, omdat zijn moeder daar een baan heeft voor een half jaar en zijn vader aan een boek over zeldzame dieren gaat werken. En zo begint het boek met een spannende eerste zin: ‘Mijn ouders wilden me iets niet vertellen. Iets belangrijks! Waarom ik dat wist? Ik heb ze al een paar keer dingen horen zeggen, die ik niet begreep’.
    Robin moet zijn beste vriendin Anne in Nederland achterlaten, maar krijgt ook een vriendin op het eiland, Lucia. Lucia en Robin zijn echte natuur- en dierenvrienden. Robin ontdekt al snel dat de inwoners van het eiland lang niet altijd blij zijn met ‘blanken’. Er is zelfs een woord voor ‘makamba’. Van Dort legt op een leuke manier uit hoe het kolonialisme voelt voor de Arubanen ‘Het komt van lang geleden. ‘Toen de Nederlanders de baas waren op het eiland. Als je de baas bent, weet je alles beter. Maar niet heus!’.
    Robin gaat naar de school in de buurt en krijgt surfles in zee. Met Lucia gaat hij Oompje bespioneren, want zij heeft geen ‘oke-gevoel bij ‘Oompje’, een man uit de buurt. Dat voelt ze omdat ze ‘indianenbloed’ heeft. En Robin ziet dat ‘Zonnebril’, ook iets met Oompje te maken heeft en dat hij met een quad keihard door de natuurgebieden rijdt.  De twee nieuwe vrienden komen in actie ‘Jij gooit’, zei ze. ‘Dit is onze kans’.
    Robin ontdekt dat toeristen een gevaar zijn voor de natuur op het eiland. En hoort dat je een puinhoop beter een ‘pijn’hoop kunt noemen. Je bedoelt puinhoop of plastic-hoop? (…) Pijn-hoop, herhaalde hij.
    Dit is een vriendelijk geschreven verhaal waarin je kennismaakt met het het leven op Aruba. Je ontdekt met Robin dat alles anders is: de taal, de mensen, de natuur, het klimaat, de muggen, de geluiden, de dieren. De hoofdpersonen in dit verhaal werken er hard aan om de natuur op het eiland mooi en leefbaar te houden.
    Het boek ziet er mooi en verzorgd uit, met illustraties van Els van Egeraat! Actie op Aruba is het eerste deel in een nieuwe serie van Evelien van Dort, waarin Robin op avontuur gaat, zoals de titel aangeeft. Ga maar vast sparen, want deel 2 ‘Een spannende safari’ (Kenia) is ook al aangekondigd.
    Op de laatste bladzijde worden woorden uit het Papiamento (taal van Aruba) vertaald in het Nederlands. Zoals ‘Con ta bai’  – ‘Hoe gaat het?’. De uitgever geeft een leuke boekenlegger bij het boek.

AP

• Banjer
  • Banjer

Doordat de ouders van Roos een paardenpension runnen, heeft zij alle ruimte om veel op haar lieve bastaard pony Banjer te rijden. Roos (ik-figuur) is niet blij met de komst van de arrogante Maud, die al te graag opschept over haar rijkunsten en haar mooie raspony. Aardig, onopgesmukt boek over de wijze waarop je paarden moet benaderen, verpakt in een leuk verhaal. Zo leer je gaandeweg veel over de omgang met paarden en de zorg voor paarden. Het verhaal is vanuit de hoofdpersoon Roos geschreven. Er zijn stukjes extra informatie in verwerkt, die Roos op schriftblaadjes 'schrijft' ter onderscheiding van het echte verhaal. De enige illustraties zijn tekeningetjes die Roos op haar schriftblaadjes maakt. Het resultaat is een gezellig boek, geschreven in korte zinnen in duidelijke leesbare taal, waaruit een beginnend paardenliefhebster veel kan leren. Als extraatje is een leeslint bevestigd met daaraan een hoefijzer. Vanaf ca. 8 jaar.

- Conny Meijer

• Banjer een pony met kuren
  • Banjer een pony met kuren

Tweede, los te lezen verhaal over Roos en haar pony Banjer*. Roos (ik-figuur) leeft voor paardenmeisjes wel in de meest gedroomde situatie. Haar ouders rijden mee en hebben een paardenpension, ze heeft een vriendin die graag komt, een altijd aanwezige opa en een broer die achter de huifkar kan rijden. Roos maakt van alles mee met de pony's en oefent voor het ruiterbewijs, om zonder begeleiding van een volwassene buiten te mogen rijden. Het verhaal is vlot en snel leesbaar, met veel dialoog en gedetailleerde beschrijvingen van situaties in achttien korte hoofdstukken, met aan het eind van elk hoofdstuk op gelinieerd schriftpapier interessante weetjes over omgang en regels ten aanzien van ponyrijden. Daarbij staan ook kleine verduidelijkende tekeningen alsof Roos die er zelf bij gezet heeft. Het genre is populair en ook dit mooi verzorgde en eigentijds uitgevoerde boek zal gretig aftrek vinden, en hoort in zijn soort in het betere segment. Met redelijke karaktertekening, psychologische aspecten rondom vriendschappen en relaties, positief leven en zelfs inzicht in denkpatronen, ook van dieren. Vanaf ca. 9 jaar.

• Daan durft - W. van der Pennen-Schleicher

Daan gaat altijd stotteren als hij zich onveilig voelt, en dat is met name op school het geval waar hij wordt gepest door een aantal klasgenootjes. Daans ouders hebben weinig aandacht voor hem, omdat ze het te druk hebben met hun winkel. Zijn nieuwe juf probeert hem te helpen, maar Daan wijst iedere hulp af. Als hij op een dag op straat wordt belaagd door klasgenoot Ricardo en diens oudere neef, is de maat vol: hij durft niet terug naar huis en verschuilt zich in een speelhuisje op het schoolplein. Nadat zijn juf hem uiteindelijk gevonden heeft, bedenkt zij een oplossing voor Daans probleem. Dit boek is geschreven voor het leesonderwijs en verschijnt tegelijkertijd als 'gewoon' leesboek en als deel uit de serie 'Leesladder'*. De tekst bestaat uit overwegend korte zinnen in tekstblokken; de royale lay-out en de illustraties in zwart-wit maken het boek tot een toegankelijk leesboek voor kinderen vanaf ca. 7,5 jaar.

- W. van der Pennen-Schleicher

• De kinderboekenbrigade
  • De kinderboekenbrigade

Wat als in de toekomst het onderwijs nog prestatiegerichter zou worden? Wat als de wereld alleen nog maar zou draaien om kennis, intelligentie en hoge cijfers? Een wereld waarin creativiteit en fantasie niet meer belangrijk zijn, een wereld waarin kinderboeken overbodig worden? Dat ontdekken klasgenootjes Munira en Thomas in De kinderboekenbrigade.

Als zij op een dag een nieuwe meester krijgen in groep 7, meester George, wordt plotseling alles anders. De hele school is overgestapt op een nieuw computersysteem waarmee kinderen door goed te presteren 'coins' kunnen verdienen. Die zijn vervolgens weer in te wisselen voor beloningen, maar dan moeten de kinderen eerst heel goed hun best doen. Een perfect systeem, volgens meester George, en omdat Munira's klasgenootjes zo snel mogelijk zo veel mogelijk coins willen verdienen, gaat iedereen direct aan de slag. Zelfs Munira's moeder lijkt overtuigd te zijn van het systeem. Maar is het systeem wel zo goed als iedereen denkt? En wat gebeurt er met alle kinderboeken die door de kinderen in ruil voor coins ingeleverd moeten worden? Samen met Thomas gaat Munira op onderzoek uit, maar hoe bewijs je dat iets heel slecht voor je is, als het voor de meeste kinderen juist ontzettend goed lijkt te werken?

Die laatste vraag is natuurlijk een heel belangrijke in het huidige digitale tijdperk. Ook in onze wereld wordt het onderwijs steeds prestatiegerichter, dus zo vergezocht is Evelien van Dorts idee niet. Het verhaal is actueel, origineel en sluit goed aan bij de belevingswereld van kinderen. In 21 vrij korte hoofdstukjes wordt een spannend verhaal neergezet, dat qua creativiteit en fantasie perfect aansluit bij de huidige fantasievolle en 'dystopische' trends in kinderboekenland.

Van Dort weet haar personages zeker tot leven te roepen. De manier waarop de kinderen met elkaar praten, de grapjes die ze maken en het moderne taalgebruik zorgen ervoor dat het niet moeilijk is om je met hen te identificeren. Ook de onderliggende boodschap van het verhaal is mooi. Het christelijk geloof wordt weliswaar nergens specifiek genoemd, maar is zeker wel impliciet aanwezig in de lessen die de kinderen leren over zichzelf en de wereld om hen heen: je bent goed zoals je bent, het is niet erg om anders te zijn, dromen of wensen zijn nooit kinderachtig, en natuurlijk boven alles: het kinderboek mag nooit verdwijnen!

• Dubbelspel - Erik van de Grampel
  • Dubbelspel - Erik van de Grampel

Floris en Melinda zitten in groep vijf. Buiten schooltijd trekken ze ook veel met elkaar op.
    Zo helpen ze bij Melinda thuis met het zorgen voor de dieren in het paardenpension. Ook
    zitten ze samen op tennisles bij Bart. De moeder van Floris vindt Bart leuk. Bart heeft ook
    een zoon, Olaf. Floris vindt hem helemaal niet aardig, maar moet wel met hem een dubbelspel
    spelen. Herkenbaar en toegankelijk beschreven verhaal waarbij op natuurlijke wijze thema's als
    omgaan met ruzie en ervaringen delen met anderen aan bod komen. De zinnen zijn kort en het
    verhaal is ingedeeld in negentien hoofdstukken van drie á vier pagina's. De uitgave is
    voorzien van enkele vrij donkere zwart-witillustraties die goed bij de tekst passen.
    Aantrekkelijke omslagillustratie in meerkleurendruk van twee jongens op een tennisbaan. Maakt
    deel uit van een AVI -serie van uitgeverij Kwintessens, waarin steeds een sociale vaardigheid
    centraal staat*. Vanaf ca. 9 jaar.

- Erik van de Grampel

• Eén tiende punt - J.W. van Meerten-Hakvoort

Als de ouders van Lisa financiële problemen krijgen, verandert het leven van Lisa ingrijpend. Haar vader is veel thuis, en haar moeder gaat weer werken. Lisa krijgt problemen op school: haar vriendinnen laten haar links liggen, ze kan zich niet meer concentreren op haar huiswerk en ze gaat veel spijbelen. Door haar nieuwe vriendschap met Sam en Kirsten lukt het haar deze negatieve spiraal te doorbreken. Ze zet alles op alles om toch over te kunnen gaan. Maar of dat zal lukken, is tot op de laatste bladzijde onzeker. De auteur (1961) heeft al bijna dertig boeken op haar naam staan. Ze schrijft onder meer de serie over Floor en Lars, en de Funny-serie. Dit boek getuigt van een groot inlevingsvermogen in de leefwereld van brugklassers. Een grote rol spelen mobieltjes, vriendjes, kleren en uiterlijk. De auteur is erin geslaagd om deze wereld op een aansprekende manier heel dicht bij de lezers te brengen. Tot op de laatste pagina houdt ze de spanning er in. Een goed verzorgd boek, gebonden, vrolijk gekleurd omslag, overzichtelijke hoofdstukken, met veel vaart geschreven. Vanaf ca. 11 jaar.

- J.W. van Meerten-Hakvoort

• Eentje Geentje het lieveheersbeestje
  • Eentje Geentje het lieveheersbeestje

This is a wonderful story- beautifully written and illustrated. Every child will feel appreciated for being different. This is a nice story for children who are being teased or taunted by peers or just to boost the self-esteem of any child who wants to feel special. It is promotes higher thinking skills by asking children rhetorical questions and giving them different points of view of the many ladybugs throughout the story. A "must have" in your collection.

• Fiona het veulen - Inge Arons
  • Fiona het veulen - Inge Arons

Ouders opgelet dit boek neemt je kleuter stiekem mee naar bed om het zelf nog na te 'lezen' als je even de andere kant uit kijkt. Toen ik dit verhaal 's avonds wilde recenseren kon ik het boek nergens meer vinden. Bij nadere inspectie bleek dat mijn dochtertje het mee naar bed had genomen.
    Het is een uitgebreid prentenboek dat zeer goed tot de verbeelding van de kinderen spreekt door de realistische illustraties. Ideaal boek voor kinderen die snel zijn afgeleid. Het was zeer gemakkelijk om de aandacht van de kinderen vast te houden tijdens het voorlezen doordat er op elke dubbele pagina slechts één alinea staat geschreven. Mijn kinderen vonden het verhaaltje beslist te kort.
    Het is een luchtig en kort verhaaltje dat gaat over vriendschap, dapperheid, en verschillende kenmerken van diverse diersoorten. Het verhaal zelf heeft ook iets filosofisch weg omdat het kleine veulen de zon als zijn vriend beschouwd.
    Op een dag wil het veulen Fiona alleen op stap en maakt van alles mee onderweg. Plotseling wordt zij overvallen door een zware onweersbui. Nu wil Fiona nog maar één ding: zo snel als ze kan naar huis! Veilig naar haar mama.

Titel: Fiona het veulen
    Auteur: Evelien van Dort
    Illustrator: Annelies Vossen
    Uitgeverij: Christofoor
    Hardcover, 16 pagina's
    Doelgroep: 4 - 6 jaar
    Prijs: € 13,50

• Funny heeft talent - J.W. Hakvoort
  • Funny heeft talent - J.W. Hakvoort

De eigenaar van het paardenpension, Roos, breekt haar been waardoor ze naar het ziekenhuis
    moet. De twee vriendinnen Margreet en Eva besluiten, samen met Carolien, Roos te verrassen
    en mee te helpen met het pension zodat de gasten gewoon met hun paarden kunnen komen. Ze
    hebben het er druk mee: paarden verzorgen, voeren, uitrijden, en daarnaast ook nog hun pony's
    Mik en Funny verzorgen. Wanneer de arrogante tweelingzusjes Tara en Sara ook met hun paarden
    komen, is er meteen spanning. Waarom maken ze zoveel foto's en gaan ze zoveel met Stijn en
    David om? Opnieuw een heerlijk paardenboek in de serie over Funny. Het laatste deel dat
    verscheen was 'Funny's wedstrijd'* (20 1 3). Dit nieuwe deel zit vol actie en spanning, waarbij
    de ontknoping verrassend is. Naast paarden gaat het ook over vriendschap, jaloezie en vrede
    sluiten. De vriendinnen ervaren dat iemand anders helpen heel leuk en leerzaam kan zijn. Dit
    vlotte leesboek is een echte aanrader voor de paardenliefhebbers vanaf ca. 9 jaar.

- J.W. Hakvoort

• Het jaar rond
  • Het jaar rond

Bovenstaande titel is onlangs op aanschafinformatie aangeboden aan de openbare bibliotheken.
    Hieronder vindt u de recensietekst, zoals die door NBD Biblion is gepubliceerd.
    Het jaar rond : feestelÐke voorleesverhalen / Evelien van Dort ; met illustraties van DaniËlle Schothorst. -
    Utrecht : KokBoekencentrum Uitgevers, [2020]. - 318 pagina's : gekleurde illustraties ; 23 cm.
    Ruim zeventig voorleesverhalen die de verschillende seizoenen beslaan, inclusief de bekende feestdagen.
    Zo gaat het in de zomer onder andere over een hittegolf en over vissen en in de herfst over de vogeltrek en
    een lampionnenoptocht. Naast de andere twee seizoenen, zijn 'Weer naar school', 'Sinterklaastijd' (met
    roetveegpieten), 'Advent en Kerst' de andere belangrijke tijdvlakken waaraan meerdere verhalen worden
    besteed. Elk verhaal heeft een lengte van ongeveer vier pagina's. De hoofdpersonen in alle verhalen zijn de
    kinderen Lucas (5) en Noor (6), die met hun ouders in een dijkhuis bij de rivier zijn komen wonen. Ook hond
    Roska en hun inwonende oma spelen belangrijke rollen in de sterk vanuit het kind geschreven verhalen. De
    onderwerpen en belevenissen zijn dicht bij huis gehouden en worden beschreven in een opgewekte, lichte
    en aantrekkelijke stijl. Grote wereldproblemen komen niet aan de orde, de wereld mag in dit verhalenboek
    nog even een mooie en veilige plek zijn, waarover de kinderen zich kunnen verwonderen door kleine, vrije
    en blije avontuurtjes te beleven. De christelijke feestdagen worden neutraal behandeld zodat vrijwel iedere
    lezer ermee uit de voeten kan. De eenvoudige illustraties in verschillende grootte vullen de verhalen goed
    aan. Vanaf ca. 4 jaar.
    Recensent: Silvester van der Pol
    Bestelnummer: 2020130342

groet,

NBD Biblion
    Afd. Redactie / BU Data

• Het jaar rond, feestelijke voorleesverhalen

Het jaar rond : feestelijke voorleesverhalen / Evelien van Dort ; met illustraties van DaniËlle Schothorst. -
    aan. Vanaf ca. 4 jaar.
    Recensent: Silvester van der Pol
    Bestelnummer: 2020130342

• Jasper & Julia en de geheime tuin - Gert Broeckx

Rond Pleintje Zeven staan zeven huizen met in het midden een grote oude boom met sterke takken. Jasper en Julia vinden het reuzefijn hier te wonen. Huis nr. 5 staat te koop en Jasper en Julia hopen dat het verkocht wordt aan een gezin met kinderen. Samen besluiten ze om het pleintje wat op te knappen zodat het groener en aangenamer vertoeven wordt. Ze zoeken potten en bakken bijeen om planten in te zetten en extra plantjes om rond de boom te planten. Ze krijgen hulp van elke inwoner van het pleintje. Mevrouw Slarik geeft jonge slaplantjes en muntkruiden. Mevrouw Stoffer zet een oude tafel met zaaibakken neer. Ze zaaien goudsbloemen en meneer Stoffer brengt een appelboom in een pot. Meneer Advies brengt tomatenplantjes. Mevrouw Stok zit op de bank en geniet van alle drukte. De makelaar die huis nr. 5 wil verkopen is helemaal niet blij want hij wil dat er parkeerplaatsen komen op het pleintje. Hij wil en zal hun plannetjes dwarsbomen.
    Een fijn leesboekje voor zevenjarigen dat heel vlot leest. Het is natuurlijk een heel klassiek verhaaltje over kinderen die het opnemen tegen een 'boze' makelaar, een brief aan de burgemeester en een artikel in de krant, maar voor jonge lezers is het voldoende spannend en wensvervullend. En het heeft zijn actuele thema - de vergroening van de stad - alvast mee. De illustraties van Harmen van Straaten zijn de kers op de taart!

- Gert Broeckx

• Kamperen in Kenia - Janny Lokerse
  • Kamperen in Kenia - Janny Lokerse

Kamperen in Kenia, NBD recensie

Robin (8, ik-figuur) en zijn ouders zijn nog maar net terug van hun avontuur op Aruba* als ze de koffers pakken om naar Kenia te gaan. Zijn vader gaat een reportage maken over bedreigde diersoorten. Robin heeft in eerste instantie helemaal geen zin om weer weg te gaan en zijn vrienden achter te laten, maar eenmaal in Kenia maakt hij snel nieuwe vrienden, beleeft hij spannende avonturen en gaat zijn grootste wens in vervulling. Je zit meteen midden in het verhaal, het leest gemakkelijk en blijft boeiend tot het eind. Er wordt veel informatie gegeven over de natuur en het leven in Kenia, zonder dat dit het verhaal vertraagt. Evelien van Dort (1961) maakt gebruik van verrassende beeldspraak wat het lezen extra leuk maakt. De zwart-wittekeningen van Els van Egeraat maken het lezen van dit boek nog aantrekkelijker. De schrijfster heeft al veel kinderboeken geschreven, zoals de populaire series over pony "Funny' en "Sanne @ Sanne', dagboekaantekeningen van de 12-jarige Sanne. Vanaf ca. 8 jaar.

Janny Lokerse

• Olaf en de groene challenge
  • Olaf en de groene challenge

"Olaf en de groene challenge" van Evelien van Dort is een groen kinderboek over natuur en milieu. Olaf en de groep van meester Bas doen mee met een groene challenge. Wie heeft het beste plan voor een kindvriendelijke buurt? Olaf en zijn vrienden willen een actie tegen zwerfvuil houden en een voedselbos planten, maar hun rivalen willen op dezelfde plek een sportveld van kunstgras! Meester Bas maakt een eigen plan voor een schooltuin met vergeten groenten, een buitenles en een bijenhotel. Wie gaat de strijd winnen? Een humoristisch verhaal met veel groene weetjes, grappige illustraties en tips en tricks voor thuis en op school. Genomineerd voor het beste kinderklimaatboek 2022. Lees ook "Olaf scoort groen", boekencafé 2022

• Olaf en de groene challenge, een sprankelend verhaal!

De hoofdpersoon roept sympathie op zonder dat hij megastoer of geweldig is. Hij is heel echt. Hij is nogal druk in zijn hoofd (mooi uitgelegd in het begin!) en heeft het thuis niet gemakkelijk omdat zijn moeder is overleden. De huiselijke sores van Olaf en zijn vrienden zijn subtiel in het verhaal verwerkt. Ze maken het verhaal niet zwaar maar wel heel menselijk en geloofwaardig.

Het mooie van personages in de boeken van Evelien van Dort is dat ze uitgesproken zijn, maar geen karikaturen worden: ze ontwikkelen zich, kunnen naar zichzelf kijken, hun ideeën aanpassen omdat ze leren van wat er om hen heen gebeurt. Dat maakt ze authentiek en aantrekkelijk, ook de ‘bad guys.’

Het verhaal heeft een interessant thema, groen en duurzaam, dat heel goed op kind-niveau is uitgewerkt vanuit de beleving van Olaf. Zijn sprankelende gedachtegangen komen in de info-tekstjes terug en samen met het verhaal en de eigentijdse illustraties van Juliette de Wit vormen ze een levendig geheel. Aukelien Wieringa, communicatie adviseur/redacteur

• Sanne@Sanne en haar band - Peter Turk
  • Sanne@Sanne en haar band - Peter Turk

Sanne zit in groep 8 en houdt heel veel van zingen en liedjes schrijven. Haar vriendin Esther is heel dominant en jaloers, wat voor de nodige problemen zorgt. Maar Esther heeft wel een heel leuke broer Lucas, op wie Sanne verliefd is. Lucas moet heel veel presteren van zijn ouders en wordt depressief. Lukt het Sanne om hem te helpen? En draait Esther ook bij als ze moeten optreden met de band van Sanne? Deel drie in de serie 'Sanne@Sanne'*, afwisselend geschreven als verhaal en als dagboek. De dagboekfragmenten zijn grijs gekaderd en in een ander lettertype dan het verhaal. Deze afwisseling houdt het verhaal heel levendig. Het taalgebruik is modern en erg herkenbaar voor achtstegroepers. Het verhaal gaat de moeilijke dingen uit het leven niet uit de weg. Sannes vader wordt ziek, vriendschappen zijn soms best lastig, verliefd zijn maakt je onzeker, en vluchtelingen brengen de nodige verdeeldheid. Maar de schrijfster is erin geslaagd om alle verhaallijnen in een positief slot bijeen te laten komen. Een lekker leesboek voor meiden in de bovenbouw, vanaf ca. 10 jaar.

- Peter Turk

• Sanne@Sanne op tournee
  • Sanne@Sanne op tournee

Het tweede deel in de serie Sanne@Sanne staat bol van de thema’s waarover tienermeiden graag lezen, zoals verliefdheid, onzekerheid, vriendschap en identiteit. Sanne (12, groep 8) vertrouwt haar belevenissen toe aan haar dagboek. Ze heeft heel wat om over te schrijven. Allereerst is er de tournee van het schoolkoor, waarin Sanne zingt. Ze gaat naar België, maar helaas mag haar bazige klasgenoot Esther ook mee. Waarom maakt die haar leven zo zuur? Dan is ze hevig verliefd op Lucas, maar of dat andersom ook geldt? En waar worstelt haar vriendin Laura mee? Sanne wil er graag voor haar zijn, net als voor haar moeder, die op een vervelende manier ontslagen is. Sanne ontdekt steeds beter wat ze wel en niet wil in het leven. Het verhaal heeft een happy end: Sanne zingt solo, haar moeder begint haar eigen internetwinkeltje, Lucas is ook verliefd op haar en zelfs Esther biedt excuses aan. Ondanks de problemen is het, door de luchtige toon, geen tranentrekkend verhaal. Toch helpt de auteur tieners bij het maken van de goede keuzes in de voor hen vaak complexe wereld. Een boek dat bij deze leeftijdsgroep vast in de smaak zal vallen.

• Sem en Eva samen een team
  • Sem en Eva samen een team

Sem en Eva passen op het kleine, schattige huisdiertje Skrubby. Het is het kleine varkentje van mevrouw Kroost en is vreselijk ondeugend en ongehoorzaam. Sem en Eva ontdekken waarom: Skrubby voelt zich eenzaam. De buurman van mevrouw Kroost wil het varkentje weg hebben en stuurt een dreigbrief. Wanneer Sem en Eva Rik leren kennen in zijn rolstoel, gaan er dingen veranderen. Mag Skrubby blijven? Een prettig leesboek vol vaart geschreven, met modern taalgebruik en de nodige humor. De schrijfster is erin geslaagd heel dicht bij de leefwereld van kinderen te blijven, zowel in de gebeurtenissen als in het taalgebruik. Door Rik laat ze zien hoe het is om nooit te kunnen lopen, maar toch te kunnen genieten van de dingen die je wel kunt. Het verhaal wordt afgewisseld met tekst die dieper op een aantal kennisvragen ingaat. Voor de lettervreters een lekker leesboek vol avontuur en interessante weetjes. De spanning is goed opgebouwd waardoor het verhaal tot het einde toe blijft boeien. Eerder verscheen 'Sem en Eva in actie'*. Vanaf ca. 8 jaar.

- J.W. Hakvoort

• Zoektocht in Zeeland - Marianne Schoonen

Zoektocht in Zeeland NBD recensie
    Robin (9, ik-persoon) mag een vakantiebestemming kiezen binnen Nederland. Samen met vriendin Anne die ook mee gaat, kiest hij voor het dorp Zoutelande in Zeeland. Zijn ouders huren een huisje en Vita, de geblesseerde hond, gaat ook mee. Op vakantie beleven de kinderen met hun hond allerlei avonturen. Maar dan is Vita ineens verdwenen. Kunnen Robin en Anna de hond terugvinden? Het verhaal wordt verteld vanuit Robin en beschrijft vooral zijn gevoelens. Op begrijpelijke wijze worden eigentijdse begrippen en problemen uitgelegd. Het verhaal blijft boeien door het levendige taalgebruik, de vlotte schrijfstijl en het tempo. Er is veel kloppende, niet storende informatie in het verhaal verwerkt over Walcheren, over onder meer de geschiedenis, de bezienswaardigheden, de flora en fauna en de streektaal. Grotere en kleinere zwart-wittekeningen in gemengde techniek met o.a. waterverf ondersteunen het verhaal. Derde, los te lezen, deel in de serie "Robins reisavonturen', het vervolg op "Kamperen in Kenia'*. Vanaf ca. 8 jaar.

Marianne Schoonen

• Zullen we vriendjes zijn? - A.H. Prade-Bijl

Zullen we vriendjes zijn, NBD recensie
    Twaalf verhalen met het thema Vriendschap. Elk belichten ze een ander aspect: spijt hebben/goedmaken, aandacht, elkaar steunen, helpen, begrip hebben voor elkaar, delen en angst overwinnen. Het zijn verhalen over (groot)ouder en (klein)kind, een ouder en kind, over kinderen onderling, over kind en dier (pony), over twee dieren (honden) en een 'droom'. De lengte van de verhalen varieert van vier tot acht bladzijden in verhalende stijl. Elk hebben ze een titel in rood in een groter, afwijkend lettertype. Fijne pen/ecoline tekeningen verluchtigen de tekst; negen keer staan ze ook aan het begin van het verhaal. Ook bruikbaar voor schoolcollecties en als gespreksstof over de diverse vormen van vriendschap, die de schrijfster achter in het boek benoemt. Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7 jaar.
    A.H. Prade-Bijl