Schrijfworkshop

Workshop

Bij creatief schrijven  staat het zelfvertrouwen stimuleren in eigen creatieve vaardigheden van iedere deelnemer voorop. Ruimte geven en zin om te ontdekken!. In iedere gastles krijgen de vier fasen van het creatieve proces aandacht: oriënteren, onderzoeken, uitvoeren en evalueren. Bij de creatieve uitwerking geef ik schrijftips om een verhaal te schijven. Deelnemers zijn bezig hoe je aan eigen ideeën komt en hoe je verhalen of gedichten kunt uitwerken, afhankelijk van het genre. Wie schrijft, die blijft! Schrijven zet je creatieve brein aan.

Middels mijn gastlessen en workshops creatief schrijven neem ik deel aan Cultuur Met Kwaliteit (CMK ). Als auteur ben ik  verbonden met culturele centra: onder andere Rozet, Arnhem, Muzehof Zutphen/Lochem en Gigant Apeldoorn. Boeking:  via een cultureel centrum, De Schrijvers Centrale of direct bij auteur. Alle schrijfworkshops zijn op uitnodiging van een organisatie, basisschool of bibliotheek.

SCHRIJF JE EIGEN VERHAAL! 

Doelgroep: leerlingen middenbouw of bovenbouw, leerkrachten (team)

Duur: 1 uur of 2,5 uur

Vaardigheden: creatief schrijven, verbeelding, reflectie.

Eigen belevingen, dierenverhalen, wensverhalen of themaverhalen?
Niets is leuker dan je eigen verhaal schrijven, maar hoe doe je dat? In deze workshop bied ik een uitdagende combi aan ter versterking van je fantasie en je technische schrijfinhoud.  Na afloop hebben alle deelnemers een eigen verhaal geschreven!

Workshop: THEMA, naar aanleiding van een thema, op vraag van de organisatie.

Workshop: ANNA IN ARNHEM (cultureel erfgoed, tijd van pruiken en revoluties

Doelgroep: Groepen: 6, 7 en 8
Onderwerp thema: taal, cultureel erfgoed ( in Arnhem)
Canon: Tijd van pruiken en revoluties, specifiek slavernijverleden ‘Stepping back en moving forwards.’
Vaardigheden: creatief schrijven, verbeelding, reflectie.
Workshop: 1,5 of 2,5 uur 

Anna (1711-1780) is zestien jaar als ze verhuisd van Suriname naar Nederland. In Arnhem, op de Bakkerstraat 58 woont ze, als bediende,  bij de familie Vossenburg. De levensloop en ervaringen van Anne zijn de basis om te vertellen over deze periode en haar persoon. Met een interactief programma worden de leerlingen meegenomen. Hoe was het voor Anna om in het koude Nederland te leven? Mist ze haar familie? En hoe is het om je zo anders te voelen?

Met creatief schrijven verwerken de leerlingen hun eigen ideeën. Met het bespreken en verwerken van actuele thema’s zoals je thuis kunnen voelen maken we een verbinding naar deze tijd.

‘Als geschiedenis onderwezen zou worden in de vorm van verhalen, zou het nooit worden vergeten.’ Rudyard Kipling

 

Reviews

Leerling groep 6: ‘Ik had van tevoren echt niet gedacht dat ik niet meer kon stoppen met schrijven! Leerling groep 4: Met mijn eigen verhaal schrijven vind ik taal wel heel leuk.

Reviews van leerkrachten basisschool De Kleine wereld, Twello: Zoveel verschillende verhalen! Mooi hoe fantasie omgezet wordt in een verhaal. Alle leerlingen waren enthousiast, zelfs de niet ‘schrijvers’. Ik heb ook inspiratie gekregen om met creatief schrijven aan de gang te gaan.

Evelien: Taal, lezen, netjes schrijven, het is voor veel leerlingen een ‘moeten’ geworden. Het enthousiasme waarmee leerlingen met hun eigen verhalen aan de slag gaan, geeft me energie. En ook het goede gevoel waarmee ze hun verhaal met de groep delen: voorlezen, erover vertellen of laten zien hoe het is geworden. Dat is nu precies waar ik voor ga.

Creatief denkvermogen wordt niet voor niets door het World Economic Forum genoemd als meest essentiële kwaliteit voor de wereldburger van morgen.

Hoe vul jouw huis met een verhaal? Door hoort natuurlijk een verhaal bij… ieder kind maakt een uniek project.



 

Lezingen

Kinderliteratuur een must, het maatschappelijk belang van kinderliteratuur

De auteur bespreekt de hoogtepunten in de afgelopen honderd jaar kinderliteratuur. Ze koppelt de inhoud van de boeken aan de maatschappelijke ontwikkelingen. Met hedendaagse kinderliteratuur onderbouwt ze het huidige tijdsbeeld. Tevens verdiept de spreekster actuele ontwikkelingen, zoals ontlezing onder de jeugd en jong volwassenen. De maatschappelijke impact van laaggeletterdheid krijgen aandacht.

Het belang van verhalen lezen, voorlezen en vertellen ziet Evelien als noodzaak voor de toekomst.

Creatief denkvermogen wordt niet voor niets door het World Economic Forum genoemd als meest essentiële kwaliteit voor de wereldburger van morgen.

Informatie of boeking via de button  contact, zie homepage
 
Review

‘Door de boeiende lezing van Evelien van Dort was iedereen ervan overtuigd dat voorlezen en lezen erg belangrijk is voor de ontwikkeling van het kind.’

Probusclub 2019