Teamscholing creatief schrijven

Teamscholing creatief schrijven

Teamscholing: Creatief schrijven voor basisschoolleerkrachten


Creatief Schrijven in de klas: verrijk wereldoriëntatie, geschiedenis of actuele thema’s

Doel van de workshop:
Deze praktische en inspirerende workshop leert leerkrachten hoe zij creatief schrijven effectief kunnen inzetten in hun lessen. Door creatieve schrijfopdrachten te koppelen aan vakken als wereldoriëntatie of de geschiedeniscanon, ontdekken leerkrachten niet alleen de kracht van taal, maar verdiepen zij ook hun inhoudelijke kennis en ontwikkelingsvaardigheden.

Wat leer je?
Na deze workshop:
• Heb je concrete technieken om creatief schrijven te integreren in jouw lessen.
• Kun je kinderen motiveren om te schrijven vanuit verbeelding, terwijl ze tegelijkertijd reflecteren op historische gebeurtenissen of onderwerpen binnen wereldoriëntatie.
• Weet je hoe je creatief schrijven kunt gebruiken om lesstof te verdiepen en taalvaardigheid te versterken.
• Heb je kant-en-klare ideeën en formats voor creatieve schrijfopdrachten rondom onderwerpen zoals ‘een natuurramp’, ‘gevoel’, ‘zintuigen’ of actuele maatschappelijke thema’s.


Inhoud van de workshop:
1. Introductie: De kracht van creatief schrijven
• Wat is creatief schrijven? Waarom werkt het als onderwijsinstrument?
• Inspiratie uit bestaande teksten en verhalen.
2. Praktijk: zelf ervaren en ontwerpen
• Het schrijven van een korte, creatieve opdracht, ZKV (individueel en in groepjes).
• Feedback en delen van ideeën.
3. Koppeling aan de lesstof:
• Voorbeelden van creatieve schrijfopdrachten rond wereldoriëntatie.
• Schrijven vanuit perspectief: bijvoorbeeld een dagboek van een VOC-zeeman of een brief van een ridder in de middeleeuwen.
4.   Vormen van creatieve taal opdrachten
• Een gedicht en praktische opdracht
• Literaire podcast: praktische inzet van een hoorspel, taal en geluiden en/of podcast. 
5. Integratie in je lessen:
• Tips voor differentiatie: hoe maak je opdrachten geschikt voor verschillende leerjaren en niveaus?
• Hoe gebruik je creatief schrijven als reflectiemiddel in projectonderwijs?
• Presenteren van creatief werk
6. Afsluiting en materialen:
• Hand-out met uitgewerkte voorbeelden en formats.
• Inspiratielijst: boeken, teksten en tools om creatief schrijven te stimuleren.
Het programma kan vooraf nader afgestemd worden op een specifiek onderwerp of thema.

Praktische informatie:
• Duur: 2-3 uur.
• Doelgroep: Leerkrachten van groep 1 t/m 8.
• Kosten: Afhankelijk van groepsgrootte. Offerte op aanvraag.
• Benodigdheden: Pen, papier, digibord, flip-over

Resultaat:
Leerkrachten: Vernieuwde inspiratie en vaardigheden om creatief schrijven toe te passen in hun lessen, met een aantal uitgewerkte lesideeën die direct inzetbaar zijn in de klas.

Resultaat voor leerlingen: creatief schrijven verhoogt leesmotivatie, verbetert taal en schrijfvaardigheid, stimuleert verbeeldingskracht, vergroot zelfvertrouwen en zelfexpressie, bevordert samenwerking en kritisch denken en geeft woorden aan gevoelens.

‘We hebben Evelien gevraagd om een workshop creatief schrijven te komen geven op onze school, omdat we bezig zijn met ons taal- en leesonderwijs met rijke taal te verbeteren. Zij heeft met deze workshop onze leerkrachten geïnspireerd over het creatief schrijven. Het was een mooie combinatie van theorie en praktijkopdrachten. Zelf ervaren hoe je bijvoorbeeld begint met een verhaal schrijven en bruikbare tips gekregen voor in de klas was top. Voor ons een geslaagde ochtend waar we meteen iets in de klas mee kunnen!’

Saskia Lit, IKC De Gong
Cultuur coördinator